Selecteer een pagina

Extra: Gedrag & Klantgerichtheid

Tijdens het commerciële gesprek zijn er drie gedragstypologieën te onderscheiden; dominant, rationeel/gesloten en sociaal/relationeel gedrag – die elk goed, beter en niet zo goed met een specifieke fase omgaat. Wanneer je een niet onderscheidend product verkoopt...

Nazorg

Uit nazorg kan je als verkoper een grote voldoening halen. De tijd die je in de nazorg stopt kan bijzonder effectief zijn en in de toekomst effectief blijken. Alle tijd die je namelijk aan de nazorg besteedt verdient zichzelf terug. Je kunt klanten; uit de brand...

Onderhandelen

Onderhandelen maakt het verkopen tot een echt vak! Onderhandelen is leuk, is een spel, interessant en kan in meerdere fasen van het commerciële gesprek plaatsvinden. De grens tussen een bezwaar opperen en het willen starten van de onderhandelingen is soms flinterdun....

Bezwaren weerleggen

Bezwaren weerleggen is een mooi moment om je als verkoper te onderscheiden van collega verkopers en van bijvoorbeeld het on-line kopen! Is een bezwaar lastig of is een bezwaar; een koopsignaal, nog een onduidelijkheid of vraag van de klant. nog een klein te nemen...

Afsluiten

Afsluiten is niet alleen belangrijk om de order binnen te harken, maar het afsluiten kan de verkoper ook prima inzicht geven hoever de klant in zijn hoofd is met het aankopen van het product. Het is dus ook een mooi peilmoment. Op het moment dat je afsluit krijg je of...

Presenteren

Tijdens het eerste verkoopgesprek is het eerste contact gelegd en is de klantwens boven water gekomen en tot in detail uitgevraagd, in het tweede verkoopgesprek wordt het voorstel gepresenteerd. Het toelichten van je product is in sommige branches een droog en saai...

Behoeftebepaling

In theorie over ‘verkopen’ worden diverse verkooptactieken of benaderingen besproken. In deze beschrijf ik behoeftegericht verkopen. Hierbij staat de latente behoefte centraal. Het echt begrijpen van de klantwens is in deze fase van essentieel belang. Het...

Opening

Essentieel tijdens de opening van je commerciële gesprek is het wezenlijk contact maken met je klant. Echt even contact maken, het sfeertje neerzetten, het ijs breken door even te neuzelen over niets, het praatje pot. En echt contact maken betekent niet even een...

Voorbereiding

Het is vooral de dominante verkoper die zich niet goed voorbereid op het bezoek bij de klant. Deze verkoper gaat ervan uit dat hij zich wel uit de situatie redt. Als hij geen pen bij zich heeft, leent hij toch een pen van de klant, als hij geen visitekaartje meer...

Koude acquisitie 2

Het Belscript Bellen aan de hand van een ‘eigen’ belscript helpt je de commerciële afspraak te realiseren. Een script kent de volgende stappen: 1. begroeting en het checken van de juiste contact persoon Jezelf voorstellen aan je contact persoon en even...